Technologie autonomiczne wykorzystywane coraz częściej w handlu detalicznym umożliwiają usprawnienie usług oraz uproszczenie operacji sklepowych przy jednoczesnym zmniejszeniu kosztów operacyjnych. Podstawowym problemem pozostaje bezpieczeństwo sklepów bezobsługowych. Sprzedawcy detaliczni są zazwyczaj pozytywnie nastawieni do takich rozwiązań, jednak większość z nich obawia się pozostawienia sklepu bez nadzoru. Naprzeciw temu wyzwaniu wychodzą inteligentne technologie zabezpieczeń fizycznych, które mogą skutecznie wspomagać handel autonomiczny.
Pierwsze eksperymenty z autonomiczną sprzedażą zostały przeprowadzone już kilka lat temu, jednak dopiero teraz sprzedawcy detaliczni zaczynają pełniej wykorzystywać możliwości tej technologii. Proces testowania zautomatyzowanych sklepów, w których nie spotkamy tradycyjnego sprzedawcy przyśpieszyła pandemia koronawirusa. Wprowadzenie surowych wymogów sanitarnych zwiększyło zapotrzebowanie branży na nowe rozwiązania sprzedażowe, szczególnie takie pozwalające na zachowanie dystansu społecznego i gwarantujące klientom większe bezpieczeństwo podczas zakupów.
Bezpieczeństwo dzięki kompleksowym rozwiązaniom
Inteligentne kamery sieciowe pomagają urzeczywistnić wizje projektantów maszyn i oprogramowania wykorzystywanego w autonomicznym handlu detalicznym. Branża retail potrzebuje kompleksowych i elastycznych rozwiązań, które zapewnią fizyczną kontrolę nad procesami sprzedażowymi, bez wywierania negatywnego wpływu na doświadczenie zakupowe klientów. Odpowiednio skonfigurowane systemy kamer można wykorzystać do monitorowania punktów wejścia i wyjścia oraz obszarów sprzedaży, w tym terminali kasowych.
Zarządzanie takim systemem odbywa się zdalnie, z poziomu zintegrowanej, dedykowanej aplikacji, co daje menagerom możliwość kontroli nad tym, co dzieje się w poszczególnych sklepach w czasie rzeczywistym. Nagrany materiał wideo można w razie potrzeby przetwarzać i w przypadku jakiegoś incydentu przekazać policji, uwzględniając oczywiście obowiązujące przepisy prawa.
Instalowane w punktach wejścia i wyjścia bezdotykowe systemy kontroli dostępu umożliwiają płynny ruch klientów. Głośniki z funkcją IP audio pozwalaną z kolei na odtwarzanie dowolnie dobranej muzyki i stworzenie w sklepie odprężającej atmosfery. Ten sam system głośników umożliwia jednocześnie odtwarzanie alertów bezpieczeństwa lub komunikatów głosowych.
Oprogramowanie analityczne w trosce o doświadczenie klientów
Sklepy autonomiczne nie wymagają obecności personelu, mogą być zatem czynne 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, co pozwala klientom na robienie zakupów o dowolnej, dogodnej dla nich porze. Może to pozytywnie wpłynąć na ich doświadczenie zakupowe i z pewnością przełoży się na korzystne postrzeganie marki oferującej taką możliwość, a ostatecznie zwiększy sprzedaż. Dzięki wykorzystującemu technologię IoT oprogramowaniu analitycznemu, dane z urządzeń kontroli dostępu można przetwarzać i konfigurować parametry takie jak oświetlenie czy temperatura zgodnie z preferencjami klientów. Umożliwia to również np. automatyczne wyłączanie poszczególnych systemów, gdy ostatni klient opuści sklep lub ponowne ich aktywowanie, gdy ktoś wejdzie do lokalu. Tego typu rozwiązania pozwalają optymalizować zużycie energii elektrycznej, a w konsekwencji przyczyniają się do obniżenia kosztów operacyjnych. Długofalowo i w dużej skali przełoży się to na zwiększenie zysków właściciela danej sieci sklepów.
Precyzyjna identyfikacja klientów
Coraz powszechniejszym trendem w autonomicznym handlu detalicznym jest tzw. kontrola uwierzytelniania stosowana w punktach dostępowych, tj. przy wejściu lub wyjściu ze sklepu. Odpowiednie urządzenie skanuje kody QR z telefonów komórkowych klientów i dokonuje ich identyfikacji, co znacznie wpływa na bezpieczeństwo. Jeśli każdą osobę wchodzącą do sklepu można zidentyfikować, można też niemalże do zera zredukować ryzyko ew. aktów wandalizmu lub innych niepożądanych, niezgodnych z prawem zachowań. Do sklepu wchodzą wówczas wyłącznie te osoby, które chcą legalnie korzystać z jego oferty.
Podczas projektowania systemu, warto również zdecydować się na urządzenia oparte na otwartych standardach. Umożliwia to dodawanie do instalacji kolejnych komponentów oraz ułatwia konfigurację oprogramowania w zależności od potrzeb danego sklepu. Taki system jest zatem skalowalny i może rozwijać się wraz firmą, odpowiadając na jej bieżące wyzwania. Czynnikiem, którego zdecydowanie nie należy pomijać są certyfikaty bezpieczeństwa urządzeń, które stosujemy. Aby mieć pewność, że system jest stabilny i odpowiednio chroniony przed potencjalnymi cyberatakami lub niechcianymi plikami malware, należy wybierać wyłącznie urządzenia zgodne z najwyższymi standardami i międzynarodowymi normami bezpieczeństwa.
Można się spodziewać, że rozwój technologii IoT przyspieszy zmiany w branży retail i zrewolucjonizuje nasze doświadczenia zakupowe. Przyszłość sprzedaży masowej to sklepy bezobsługowe. Technologie bezpieczeństwa fizycznego stosowane w autonomicznych sklepach powinny być niezawodne, gwarantować jak najlepszą jakość obsługi klientów oraz zapewniać najwyższy poziom kontroli operacji sprzedażowych. Aby to uzyskać, warto stawiać na kompleksowe rozwiązania, oferowane przez renomowane firmy i posiadające odpowiednie certyfikaty bezpieczeństwa.
Dagmara Pomirska z Axis Communications
Link do strony artykułu: https://wm3.wirtualnemedia.pl/centrum-prasowe/artykul/przyszlosc-sprzedazy-to-sklepy-bezobslugowe-innowacje-dla-branzy-retail